من بوی پول را همه‌جا حس می‌کنم

این مطلب درباره نویسنده کتاب سنگفرش هر خیابان از طلاست و موسس شرکت «دوو» می‌باشد. شرکتی که در بین 500 شرکت برتر جهان قرار گرفته است. این شخص کسی نیست جز «کیم وو – چونگ» موسس شرکت «دوو»

پس از جنگ ویرانگر کره، «کیم وو – چونگ» با دستان خالی یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا را تاسیس کرد. رئیس و موسس شرکت «دوو» انگیزه و قدرت تخیل را از عوامل پیشرفت و رشد بازارهای آسیایی می‌داند. او با قبول مسئولیت شرکت‌هایی که با مشکل مواجه هستند و احیاء آنها، سود سرشاری را عاید خود و کشورش می‌کند.

سنگفرش هر خیابان از طلاست

«کیم» بزرگترین سرمایه‌گذار جهان، حتی در بازارهایی مانند ایران که در تحریم به سر می‌برند نیز تجارت می‌کند و این انگیزه بسیار بالای «کیم» است که توانسته 22 شرکت بزرگ با گستره وسیعی از محصولات تاسیس کند که برخی از آنها شامل: صنایع سنگین و الکترونیکی، ساخت پیانو  و هتل می‌باشد. او در این رابطه می‌گوید: «من بوی پول را همه جا حس می‌کنم»

«کیم» متولد 1936 میلادی با ظاهری آراسته، مانند اساتید دانشگاه و پرجنب و جوش، برای خودش در کار حد و مرزی قائل نیست؛ او 6 ماه از سال را در سفرهای خارج از کشور به سر می‌برد و برای پیداکردن موقعیت‌های تجاری به اکثر کشورهای جهان سر می‌زند. به عنوان مثال شرکت او در حال حاضر به چک‌اسلواکی خودرو صادر می‌کند، در ایرلند ویدئو تولید می‌کند و در «سیلیکون ولی» در کالیفرنیا مدیریت بخش طراحی ریزتراشه‌های کامپیوتر را به عهده دارد.
«کیم» به ما نشان می‌دهد که چگونه قدرت اقتصادی در حال انتقال از غرب به آسیاست و این در حالی است که تمام ملت‌ها در این تغییر ذینفع هستند. «کیم» همان «اندرو کانگی» و یا «جان راکفلر» است با این تفاوت که او از آسیا آمده است و روحیه از خودگذشتگی و نبوغ در او موج می‌زند.

 

سنگفرش هر خیابان از طلاست – کیم وو چونگ

 همه می‌توانند «کیم» را الگوی زندگی خود قرار دهند و از او انرژی بگیرند. زندگی پرماجرای «کیم» باعث می‌شود حتی «هوریشور الگر» ترسو جلوه کند.
کتاب « سنگفرش خیابان از طلاست » مجموعه‌ای از یادداشت‌های کوتاه کیم خطاب به مردم کشورش بود که پس از گردآوری و تدوین آماده چاپ شد.
کتاب «کیم» در کره مبدل به پرفروش‌ترین کتاب شد و به دلیل پیام‌های جهانی‌اش یکی از موفق‌ترین کتاب‌های جهان لقب گرفت.

«کیم» بسیار باهوش است و همیشه کار را بهتر است تفریح می‌داند و عقیده دارد نباید پول را فدای تفریح کرد. همین عقاید نئوکنفوسیوسی وی بود که باعث مطرح شدن کره به عنوان قدرت برتر صنعتی شد، عقاید او همچنین موجب رشد خیره‌کننده دیگر بازارهای اقتصادی آسیا شده است.
یکی از عواملی که باعث شده کتاب « سنگفرش هر خیابان از طلاست » تنها سخنرانی یک تاجر موفق نباشد، این است که او داستان واقعی زندگی خودش را برای ما در این کتاب تعریف می‌کند. «کیم» این قدرت را دارد تا مشکلات را تبدیل را به موفقیت کند.

«کیم وو – چونگ» کتاب « سنگفرش هر خیابان از طلاست » را در بهار سال 1989 در حالی که برای حل و فصل برخی از مشکلات شرکت کشی‌سازی دوو در «اوکپو» در جنوب «کوجی» به سر می‌برد نوشت و بیشتر شب‌های طولانی را برای اتمام کتابش به صبح می‌رساند.

« کیم » مسلما در راه درستی گام برمی‌دارد، راهی که در آن از حرص و طمع خبری نیست، او چهل و پنجمین شرکت بزرگ دنیا را تاسیس کرده و پول زیادی از این راه به دست آورده اما بیشتر این پول را صرف موسسات پزشکی و تحقیقات علمی – اموزشی کرده است؛ او می‌گوید «پول برای من اهمیتی ندارد، چون در هر زمانی قادر به ایجاد آن هستم». او همچنین عقیده دارد انگیزه اصلی او در ایجاد یک تجارت بزرگ، نجات کرده از فقر بود.
«کیم وو – چونگ» در این کتاب با احساسات فراوان از موفقیت‌هایش سخن می‌گوید : «من هیچ2گاه مانند یک انسان دیوانه برای کسب درآمد ناچیز کار نکرده‌ام» او از انجام کارهایی که دیگران آنها را غیرممکن می‌دانند لذت می‌برد.

« کیم » جایگاه بزرگی در دنیای تجارت کره دارد و همانند «هیوندای» و یا «سامسونگ» شرکت « کیم » یکی از چند شرکت بزرگ کره می‌باشد که به آن اصطلاحا «چابول» می‌گویند. شرکت او در ابتدای شکوفایی از اعتبار دولت کره استفاده کرد و اکنون بر فراز قله‌های موفقیت به چشم می‌خورد.کیم وو چونگ موسس دوو

اما « کیم » با دیگران متفاوت است او جوان‌ترین و تنها موسس شرکت‌های عظیم در کره است که تحصیلات دانشگاهی دارد. « کیم » شدیدا مخالف استفاده از شرکتش و درآمد آن برای ایجاد یک سلسله خانوادگی ثروت است. او می‌گوید: « شرکت دوو چیزی نیست که من بخواهم و یا بتوانم برای خانواده‌ام به ارث بگذارم. من امیدوارم بتوانم فرق بین قدرت پول و قدرت رهبری را به مردم نشان دهم.»

کیم وو چونگ زمانی که او فارغ التحصیل شد، کره جنوبی در فقر بسر می‌برد و درآمد سرانه این کشور به ازاء هر نفر فقط 76 دلار بود، حال این رقم به بیش از 6 هزار دلار رسیده است. « کیم » در طول این سالها از صنعت نساجی به کشی‌سازی و از کشتی‌سازی به اتومبیل‌سازی روی آورد، در دهه بعد یعنی دهه 80 صنعت الکترونیک را تجربه کرد و در دهه نود به سوی صنعت هوا – فضا رفت.

« کیم » هیچگاه به قدرت خودش بسنده نکرد، او 90 هزار نفر کارمند استخدام کرد و توانست با روحیه خلاقی که دارد و با نیروی کار عظیم موجبات موفقیت شرکتش را فراهم کند.
دکتر «پاک سونگ – کیو» رئیس شرکت مخابراتی «دوو» ده سال پیش موفقیت شغلی خود را در آمریکا کنار گذاشت تا به وطنش کره بیاید و با « کیم » همکاری کند. او می‌گوید:
«کیم نماد وطن‌پرستی و باور عقاید کنفوسیوسی است، او به مدیران خود قدرت اعمال نظر و استقلال کافی می‌دهد»
موفقیت بزرگ کیم تنها در داخل کره نبود، او توجه جهان را به سوی خود جلب کرده بود؛ در ژوئن سال 1984 پادشاه سوئد «کارل گوستاف شانزدهم» جایزه بین‌المللی تجارت را به او اهدا کرد، این جایزه توسط اتاق بازرگانی بین‌الملل هر سه سال یک بار به شخصی اعطا می‌شود که توانسته در توسعه اقتصاد آزاد، نقش مهمی ایفا کند، چه به وسیله خلق شرکت جدید و یا توسعه آن.
از دیگر افتخارات « کیم » می‌توان انتخاب وی به عنوان موفق‌ترین تاجر کره نام برد، که توسط مجله «اکونومیست» کره در سال 1988 به رای گذاشته شده بود.
یک سال بعد دفتر «یونسکو» در کره، « کیم » را مرد سال کره معرفی کرد. عنوانی که به خاطر تلاش‌های وی در زمینه رشد اقتصاد و تعهد در کار به وی داده شد.
کتاب « سنگفرش هر خیابان از طلاست » تنها گوشه‌ای از تلاش‌های او را در راه مبارزه با سختی‌ها نشان می‌دهد.
« کیم » هیچگاه دوران کار سخت و خالصانه خود را که با درآمدی کم همراه بود فراموش نمی‌کند. دورانی که موفقیت‌های ابتدایی « کیم » از آنجا شروع شد و اکنون در سایه موفقیت‌های بزرگتر ملت کره در حال فراموشی است.

«کیم وو – چونگ» در کتاب « سنگفرش هر خیابان از طلاست » نشان می‌دهد توصیه‌های ارزشمند وی برای کسانی که می‌خواهند قدم در راه وی بگذارند همیشه آماده و مهیا می‌باشد.

 

شجاع الدین جهاندیده

از سال 89 وارد بازاریابی اینترنتی شدم، درحال حاضر به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ در یکی از شرکت‌های معتبر بازار سرمایه مشغول فعالیت هستم. در سایت درآمدسازان درباره بازاریابی اینترنتی، تولید محتوا، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تجربیات و مطالبم را منتشر می‌کنم.

مطالب مرتبط

  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *