پرش به محتوا

5 نکته برای تازه‌کاران در بازار ارز دیجیتال (نکات حیاتی برای ترید)

بیت کوین

در دنیای معامله‌ بازار کریپتو تازه کار هستید؟ پس با این 5 نکته در سال 2022 شروع کنید.

اگر تازه کار هستید، معامله‌‌گری در بازار‌های مالی بدون داشتن دانش کافی می‌تواند خیلی خطرناک و با پیچیدگی‌های خاصی همراه باشد. وقتی بدون دانش وارد یک بازار مالی می‌شویم هر لحظه باید انتظار از دست دادن سرمایه‌ای که به سختی کسب کرده‌ایم را داشته باشیم.

اما در بازار‌های ارز دیجیتال مهم نیست چقدر در این کار خبره باشید. در هر صورت از نوسانات شدید این بازار در امان نخواهید بود و ریزش‌های یک شبه آن بالاخره دامن شما را خواهد گرفت.

کلیک کنید:

کانال تلگرام ارز دیجیتال

برای این که درک بهتری از میزان نوسانات پیدا کنید، در شاخص نوسانات روزانه، اگر بخواهیم مقایسه کوتاهی با سایر بازار‌های مالی داشته باشیم، بیت‌کوین با 64 درصد و بازار نفت خام WTI با 54 درصد و شاخص S&P بورس آمریکا با 17 درصد در طول روز نوسان دارند.

همان‌طور که گفتیم نمی‌توان جلوی نوسانات بازار را گرفت یا آن‌ها را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد، ولی می‌توانیم از تاثیرات روانی آن پرهیز کنیم. البته این کار چندان ساده هم نیست و نیازمند ترفند‌ها و تمرین زیادی برای مهار آن دارد. وقتی در بازار کریپتو، یکی از دارایی‌ها شما 25 درصد سقوط را تجربه می‌کند، در آن لحظه غلبه به احساسات اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

خوشبختانه تکنیک‌هایی که اینجا معرفی می‌کنیم پیچیده نیستند و با کمی تکرار و تمرین، می‌توان به آن‌ها مسلط شد.

معرفی 5 تکنیک ترید و معامله در بازار‌های مالی

در بازار مالی به خصوص کریپتو، سرمایه‌گذاری کمتر از دو سال معنای چندانی ندارد.

بیایید فرض کنیم می‌خواهید 100 میلیون تومان در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنیم. همون‌طور که احتمالا شنیده‌اید بازار‌های مالی دارای چرخه‌های افت و خیز طولانی هستند. بنابراین اگر زمانی شما به آن 100 میلیون نیاز پیدا کنید ممکن است مجبور شوید در بدترین زمانی که در ضرر زیادی هستید اقدام به برداشت سرمایه‌گذاری کنید.

بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است تا یک سال آینده به بخشی از آن پول نیاز پیدا کنید بهتر است به هیچ وجه با همه پول وارد بازار نشوید. این کار ریسک زیادی دارد و چه باور کنید یا نه حتی در صرافی‌های غیرمتمرکز، که کاملا بربستر بلاکچین هستند هم ریسک از دست دادن سرمایه وجود دارد.

خلاصه کلام این که پولی که ممکن است در کمتر از دو سال به آن نیاز پیدا کنید را در بازار‌های مالی به خصوص کریپتو سرمایه‌گذاری نکنید.

1. میانگین کم کردن در سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد

حتی سرمایه‌گذاران باتجربه هم گاهی دچار ترس از دست دادن یا FOMO می‌شوند.

فومو باعث می‌شود ما در کمترین زمان ممکن، برای ایجاد یک پوزیشن به صورت شتاب‌زده تصمیم‌گیری کنیم. اگر فکر می‌کنید کنترل فومو کار راحتی هست باید خودتان رو در جایگاه تریدی قرار بدهید که با میم‌کوینی که بالای 50 درصد مثبت خورده مواجه است. در چنین فضایی، وقتی همه در حال کسب سود هستند، آیا شما می‌توانید احساسات خودتان را کنترل کنید و از گرفتن پوزیشن خرید پرهیز کنید؟؟

در بازار‌های مالی استراتژی با نام DCA وجود دارد که مخفف میانگین هزینه دلار یک دارایی هست. مسلما نمی‌توانیم نوسانات قیمتی را به طور دقیق پیش‌بینی کنیم اما می‌توانید با خرید‌های منظم در قیمت‌های مختلف، میانگین بگیرید. استراتژی DCA می‌گوید برای گرفتن میانگین مناسب قیمتی، بدون در نظر گرفتن جهت حرکت بازار و در فاصله‌های زمانی منظم هفتگی یا ماهانه، اقدام به خرید یک سهم یا دارایی کنیم. مثلا به صورت هفتگی و برای مدت یکسال 200 دلار بیت‌کوین بخریم.
با پیاده‌سازی استراتژی DCA، فشار تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده از روی دوش ما برداشته می‌شود در نتیجه اضطراب و استرس کمتری را تجربه می‌کنیم.

در این استراتژی بد‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید اینست که همه سرمایه‌ای که در اختیار دارید را در طول چند هفته کوتاه وارد پوزیشن‌های مختلف کنید. به خاطر داشته باشید بازار ارز‌های دیجیتال هنوز به بلوغ لازم نرسیده و ممکن است در طول یک‌ ماه، پوزیشن‌های شما وارد ضرر هنگفتی شوند و در این لحظات بدون داشتن سرمایه برای کم‌کردن میانگین، استرس و اضطراب به سراغ شما خواهد آمد.

2. در هنگام تحلیل بازار، در استفاده از اندیکاتور‌ها زیاده‌روی نکنید

صد‌ها اندیکاتور مختلف از میانگین‌ متحرک گرفته تا ابزار‌های فیبوناچی و ابر ایچی‌موکو وجود دارند. اما قرار نیست همه این اندیکاتور‌ها را در کنار نمودار‌های قیمتی به یک‌باره ببینیم. هر یک از این اندیکاتور‌ها تنظیمات خاص خودشان را برای انوع بازار و بازه‌های زمانی مختلف دارند. مثلا تنظیمات اندیکاتور مک‌دی برای بازه‌زمانی یک ساعته با یک روزه متفاوت است.

معامله‌گران با تجربه می‌دانند، درک درست بازار مهم‌تر از استفاده از بهترین‌ اندیکاتور‌های تحلیلی هست. در تحلیل بازار ارز‌های دیجیتال، برخی از معامله‌گران روی واگرایی قیمت‌های بازار سنتی و کریپتو مثل طلا و بیت‌کوین کار می‌کنند و برخی دیگر فقط به نمودار‌های قیمتی یک ارز تکیه دارند. بین این دو دسته تحلیل‌گر هیچ معیار درست و غلطی برای ارزیابی روش تحلیل‌شان وجود ندارد.

در تحلیل بازار، زمانی ممکن است دچار اشتباه شوید که سعی کنید از 5 اندیکاتور مختلف به صورت همزمان استفاده کنید. بازار‌های مالی پویا هستند و در بازاری مثل کریپتو همه چیز سریع رخ می‌دهد بنابراین نمی‌توانید همه اتفاقات را زیر نظر بگیرید. سعی کنید به استراتژی که برای شما بازدهی قابل قبولی داشته تکیه کنید.

3. یاد‌گیرید چه زمانی دست از بازار بکشید

هر چقدر هم خبره باشید ممکن است گاهی اوقات در تعیین کف‌های قیمتی یا آلت‌سیزن دچار اشتباه شوید. طبیعت تحلیل بازار چنین است، هر تریدی ممکن است اشتباه کند. اما اشتباه شما زمانی خطرناک خواهد بود که برای جبران آن اقدام به وارد کردن سرمایه‌ بیشتر کنید و این دقیقا برخلاف کاری هست که نباید انجام بدید.

هر زمان که یک پوزیشن‌ شما به حد ضرر رسید، بهتر است برای چند روز استراحت کنید و فقط نظاره‌گر باشید. معمولا تاثیر روانی ضرر مالی در معاملات ویرانگر هست و می‌تواند روی ذهن منطقی شما تاثیرات مخربی داشته باشد.

بعد از شکست در یک پوزیشن معاملاتی، حتی با وجود فراهم شدن یک پوزیشن خوب، بهتر آن است وارد آن نشوید و صرف نظر کنید. به جای این‌کار، کمی قدم بزنید یا به زندگی خارج از دنیای کریپتو برسید.

معامله‌گران واقعی موفق، با استعداد‌ترین‌ها نیستند بلکه کسانی هستند که در افت‌ و خیز‌های بازار بیشتر دوام می‌آورند.

4. روی دارایی‌های برنده بیشتر سرمایه‌گذاری کنید

سخت‌ترین درسی که در بازار‌های مالی باید یاد‌ بگیرید دنبال کردن سهام‌های برنده هست. چرا سخت؟ چون معامله‌گران اغلب به سمت خارج کردن سود و بستن پوزیشن تمایل بیشتری دارند تا سرمایه‌گذاری بیشتر روی آن سهام.

از آن‌جایی که در بازار‌های ارز دیجیتال با دامنه نوسانات بالایی سرو‌کار داریم، پس 30 درصد سود ممکن هست همه ضرر‌های قبلی شما رو پوشش ندهد، البته سرمایه‌گذاری مجدد رو با طمع کردن اشتباه نگیرید.

بیایید این دفعه استراتژی متفاوتی رو انتخاب کنیم، به جای برداشت سود از دارایی‌هایی که در آن‌ها در سود هستیم، روی ‌آن‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهیم. لازم به ذکر است نباید به داده‌ها و سنتیمنت بازار بی‌توجهی کنید اما اگر انتظارات و گرایش بازار مثبت برآورد می‌شود، پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر می‌تواند منطقی باشد. زمانی که سیگنال‌های ضعیف شدن روند رشد قیمتی رو مشاهده کردید از سرمایه‌گذاری بیشتر خود‌داری کنید و به فکر برداشت سود باشید.

اگر در حفظ و افزودن به پوزیشن‌های معاملاتی‌تان حساب‌شده و شجاعانه عمل کنید، می‌توانید انتظار سود‌های چند صد درصدی را داشته باشید. در چنین بازار پرنوسان و با ریسک بالایی، باید انتظار گرفتن سود‌های بالا رو داشته باشید و اگر فرصتی پیش آمد به صورت حساب شده از آن استفاده کنید.

5. قانون‌ها برای شکسته شدن هستن

اگر نقشه‌راهی برای موفقیت در معامله بازار‌های مالی وجود داشت، تا الان عده زیادی آن را کشف کرده بودند و دیگر این بازار سود‌آوری نداشت. به همین دلیل هر از چند‌ گاهی، شما در هر لحظه باید آماده شکستن قوانین خودتون و در صدد ایجاد قوانین جدید باشید.

در هیچ شرایطی به صورت چشم بسته از توصیه اینفلوئنسر‌ها یا ادمین‌های گروه‌های مالی و سیگنال‌دهی پیروی نکنید. هر شخص ظرفیت و سلیقه خودش را در میزان ریسک‌پذیری برای ورود به پوزیشن‌های معاملاتی دارد. در مسیر معاملات بازار‌های مالی، مهم‌ترین مسئله اینست که از سرمایه‌ خودتان محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.