پرش به محتوا

نحوه کارکرد بیت‌کوین چگونه است؟

بیت کوین چیست

امروزه بیت‌کوین مانند بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده دیگر همچون لایت‌کوین ارزش زیادی پیدا کرده است.

برخی به دنبال این هستند که بدانند در پشت پرده، بیت‌کوین چگونه کار می‌کند و چه اتفاقاتی می‌افتد.

مطلب مرتبط: ارز دیجیتال چیست؟

کلیک کنید:

کانال تلگرام ارز دیجیتال

درک پروتکل بیت‌کوین برای بسیاری از افراد مشکل است، زیرا مباحثی فنی وجود دارد و باید تحقیق و مطالعه زیادی انجام دهید تا آنها را کاملا درک کنید.

بدون دانستن مباحث فنی هم می‌توان از بیت‌کوین استفاده کرد.

ما شرح کاربردی شروع کار با بیت‌کوین را در صفحه قرار داده‌ایم.

اما در این مقاله از دیدی فنی، بر نحوه کار بیت‌کوین مروری ساده و اولیه خواهیم داشت.

با ما همراه باشید:

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین نوعی تکنولوژی پرداخت همتا به همتاست که بدون دخالت بانک مرکزی انجام می‌شود.

شبکه همتا به همتا به این مفهوم است که کاربران، تبادل و نیز تولید و توزیع بیت‌کوین را مدیریت می‌کنند.

بیت‌کوین یک ارز مجازی است، اما یک سیستم مبتنی بر کاربر نیز هست (کاربر می‌تواند به تنهایی و بدون دخالت شخص ثالث از سیستم استفاده کند).

در این سیستم هیچگونه معاوضه و تبادل دلار، ریال یا هرگونه اسکناس فیزیکی یا دیجیتالی انجام نمی‌شود، اما تمامی نقل و انتقالات در بلاکچین یا دفترکل روی می‌دهد و هنگامی که نقل و انتقالات کامل شود، موجودی جدید در کیف پول بیت‌کوین شما نشان داده می‌شود.

ارز دیجیتال علاوه بر منافع زیاد، نقص‌هایی نیز دارد که باید به مرور زمان و به دلیل منافعش از آنها چشم پوشی کرد.

کارکرد بیت‌کوین چگونه است؟

اولین کاری که برای شروع باید انجام دهید، نصب یک کیف پول بیت‌کوین است.

مطلب مرتبط: کیف پول بیت‌کوین چیست؟

این کار باعث می‌شود تا شما آدرس بیت‌کوین خودتان را داشته باشید و افراد دیگر بتوانند برایتان بیت‌کوین ارسال کنند.

بنابراین داشتن کیف پول بیت‌کوین مسئله مهمی است و تامین امنیت کیف پول بیت‌کوین، حفظ کیف پول و اطلاعات آن نیز مانند سایر کیف‌پول‌ها امری حیاتی است.

اصولا کیف پول، یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن است که بر روی رایانه یا تلفن همراه شما اجرا می‌شود. هنگامی که شما کیف پول شخصی خود را داشته باشید، می‌توانید به ادامه کار که همان به دست آوردن بیت‌کوین است، بپردازید و آنها را از سایر کاربران بگیرید و یا از طریق کسب و کارها به دست آورید و یا اینکه بیت‌کوین را از یک صرافی بخرید.

به یاد داشته باشید که قیمت یک بیت‌کوین بسیار متغیر بوده و اغلب تغییر می‌کند. شما تا زمانی که یک شناسه خاص داشته باشید، میتوانید بیت‌کوین‌هایتان را خرج کنید. هرروزه افراد و کسب و کارهای بیشتری از بیتکوین استفاده می‌کنند، اما این ارز دیجیتالی هنوز هم در حال رشد و توسعه است.

روند کارکرد باطنی پروتکل بیت‌کوین چگونه است؟

روند فنی پروتکل بیت‌کوین بسیار پیچیده بوده و توضیح آن دشوار است. مقالات زیادی در این رابطه وجود دارند که برخی از آنها سعی می‌کنند مطالب را بسیار ساده‌سازی کرده و توضیح دهند و برخی دیگر نیز توضیحات بسیار تخصصی و عمیقی ارائه می‌دهند. ما در این مقاله سعی کردیم تا با رعایت کردن تعادل، شما را به درک خوبی از این مفهوم برسانیم.

آدرس بیت‌کوین و نقل و انتقالات

برای انتقال بیت‌کوین به یک کیف پول دیگر، آدرس بیت‌کوین گیرنده در کیف پول وارد کرده و با نوشتن رقم روی دکمه ارسال می‌کنید، انتقال بیت‌کوین به همین سادگی انجام می‌شود.

آدرس گیرنده می‌تواند مربوط به شخص یا کسب و کار دیگری باشد. این کار مانند ارسال پول از طریق سیستم بانکی است؛ اما تفاوت اصلی آن‌ها این است که به جای وارد کردن شماره حساب گیرنده، شما آدرس بیت‌کوین گیرنده را وارد می‌کنید.

بنابراین برای ارسال باید آدرس را از گیرنده دریافت کنید.

آدرس بیت‌کوین شامل حروف و اعداد تصادفی هستند، مثلا این یک آدرس بیت‌کوین است:
1NrKmBGrH9LeDNbHCZHqQ1A4XetR8AAzc

پس از اینکه روی دکمه send در کیف پول‌تان کلیک کردید، تراکنش بیت‌کوین به بلاک‌چین بیت‌کوین ارسال می‌شود تا توسط استخراج‌کنندگان (ماینرها) تایید شود.

بنابراین کاربران اساسا خودشان به منزله بانک هستند و برای ارسال و دریافت تراکنش نیازی به اجازه بانک یا نهاد خاص ندارند.

هنگامی که برای دیگران بیت‌کوین می‌فرستید یا خودتان بیت‌کوین دریافت می‌کنید، یک تراکنش ایجاد می‌شود و آن تراکنش در دفترکل عمومی (به انگلیسی Public ledger) وارد می‌شود که به آن بلاک‌چین می‌گویند. بلاک‌چین جایی است که تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین در آن ثبت و ذخیره می‌شوند و همگی می‌توانند آن را مشاهده کنند.

بنابراین از اولین تراکنش بیت‌کوین تا تراکنشی که الان شما انجام می‌دهید در بلاک‌چین که مشابه یک دیتابیس بزرگ است و همگی می‌توانند آنرا بخوانند ثبت و ذخیره می‌شود.

بدین ترتیب، همه می‌توانند صحت نقل و انتقالات را بررسی کنند.

روند تایید بیت‌کوین توسط بسیار پیچیده است و توسط دستگاه‌های مخصوص پردازش اطلاعات (با نام ASIC) انجام می‌شود.

دلیل وجود ماینرها، تامین امنیت تراکنش‌ها و نیز جلوگیری از کار کلاهبرداران است. در واقع این ماینرها هستند که شبکه بیت‌کوین روی آنها تکیه کرده و هرچقدر تعداد ماینرها بیشتر شود، امنیت و پایداری شبکه بیت‌کوین افزایش می‌یابد.

تایید تراکنش در شبکه بیت‌کوین همانند حل یک پازل پیچیده است. این پازل تنها دستگاه‌هایی با توان پردازش بالا که با نام ASIC شناخته می‌شوند قابل حل هستند.

استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت‌کوین فرایندی است که طی آن بلاک‌های جدید استخراج و به بلاک‌چین بیت‌کوین اضافه می‌شوند. ماینرها با اینکار بیت‌کوین‌های جدید بدست می‌آورند، هم از بابت استخراج هر بلاک و هر از بابت تراکنش‌هایی که تایید کرده‌اند.

از آنجا که به مرور زمان، تعداد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند و سختی شبکه افزایش می‌یابد، استخراج بیت‌کوین توسط یک ماینر به تنهایی شدنی نیست.

به همین دلیل، گروه‌هایی از ماینرها یک اجتماع را شکل می‌دهند که استخر استخراج (mining pool) نام دارد. کاربران با عضویت در استخرهای استخراج، با تجمیع قدرت پردازش دستگاه‌های خود، به روش موثرتری می‌توانند بیت‌کوین استخراج کنند و درآمد بدست آورند.

چگونه میتوان استخراج بیت‌کوین انجام داد؟

در ابتدای شکل‌گیری بیت‌کوین، استخراج بیت‌کوین تنها با یک کامپیوتر معمولی شدنی بود.

امروزه چنین کاری شدنی نیست و کامپیوترهای معمولی توان پردازش بسیار پایینی برای اینکار دارند.

مطالب بیشتر را در این زمینه بخوانید:

تایید تراکنش

هنگامی که یک تراکنش توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تایید شد، کاربر می‌تواند پرداخت را تایید کند. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چه زمانی باید تراکنش را تاییدشده دانست؟

تراکنش‌های بیت‌کوین مثل پرداخت‌های شتابی در سیستم بانکی نیستند که بطور لحظه‌ای در حساب شما قابل مشاهده باشد.

روند تایید یک بلاک به طور میانگین حدود 10 دقیقه طول می‌کشد ولی اغلب کاربران بیت‌کوین به حداقل 3 تاییدیه برای نهایی دانستن تراکنش نیاز دارند، بنابراین نهایی شدن یک تراکنش بیت‌کوین حداقل 30 دقیقه زمان می‌برد.

بنابراین تاییدیه کامل تراکنش نیازمند این است که بلاک‌های بیشتری در بلاک‌چین استخراج شود تا شخص ارسال کننده نتواند بیش از موجودی بیت‌کوین خود، انتقال انجام دهد.

اگر کاربر به طرف مقابل اعتماد داشته باشد، میتواند پس از یک بلاک یا تقریبا 10 دقیقه، پرداخت را تایید کند. اما کاربرانی نیز هستند که برای نهایی دانستن یک تراکنش، یک ساعت صبر می‌کنند.

در شبکه‌های همتا به همتا مانند بیت‌کوین به منظور تامین امنیت، روند تایید بیش از سایر سیستم‌های موجود زمان می‌برد. هنگامی که روند تایید تکمیل شد، مقدار بیت‌کوین اضافه شده یا کسر شده از کیف پول شما نمایش داده خواهد شد.

مزایای بیت‌کوین

ارز دیجیتال به هزینه تولید ارز فیزیکی نیاز ندارد؛ بنابراین می‌تواند جایگزین ارزان‌تری باشد.

هزینه تراکنش‌های با رقم بالا که توسط بیت‌کوین انجام می‌شود می‌تواند بسیار پایین باشد.

بیت‌کوین یک محدودیت عرضه دارد، به این معنی که بیش از 21 میلیون بیت‌کوین نمی‌تواند منتشر شود و مقدار زیادی از این 21 میلیون بیت‌کوین نیز استخراج شده است.

این کار به مرور زمان به حفظ ارزش واقعی ارز کمک می‌کند.

در سمت مقابل، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌توانند بدون پشتوانه اقدام به چاپ پول بیشتر کنند که اینکار موجب تضعیف ارز کشور می‌شود. با انجام این کار، پول بیشتری به سیستم وارد می‌شود که در نتیجه ارزش پول در دست مردم کاهش پیدا می‌کند.

از بیت‌کوین می‌توان در کشورهای خارجی نیز استفاده کرد. بیت‌کوین ارزی مخصوص به یک کشور یا ناحیه مشخص نیست، بلکه ارزیست برای همه در سرتاسر دنیا.

معایب بیت‌کوین

بیت‌کوین ارزی نسبتا جدید است؛ بنابراین قیمت یک واحد از آن بسیار متغیر است.

ارزش یک بیت‌کوین مکررا در نوسان است. اگر بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرید، بهتر است آنها را بلافاصله پس از خرید تبدیل به یک ارز ثابت و پایدار کنید تا احتمال افت ارزش پولی آن کاهش پیدا کند.

با این حال، بسیاری از افراد بیت‌کوین‌ها را نزد خود نگاه می‌دارند و از آنها به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاریهای آتی استفاده می‌کنند.

روند تایید تراکنش طولانی است و به همین دلیل نمی‌توان از بیت‌کوین در برخی جاها که نیاز به تایید سریع تراکنش وجود دارد استفاده کرد.

بیت‌کوین، پدیده ای جدید محسوب می‌شود و به همین دلیل در بسیاری از مناطق جغرافیایی قوانین مشخصی درباره آن وضع نشده است.

چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه بیت‌کوین

هر تکنولوژی با چالش‌هایی مواجه است و موانع خود را دارد. هرچند این چالش‌ها تنها به تکامل پروژه و سیستم کمک می‌کند.

از جمله موانع موجود در مسیر بیت‌کوین این است که به دلیل خرابی هارد دیسک یا ویروسی شدن دستگاه، کیف پول شما از بین برود و بنابراین بیت‌کوین‌ها به نوعی غیر قابل دسترس باشند.

این اتفاق به دفعات رخ داده است.

اما پشتیبان‌گیری از کیف پول می‌تواند از این فاجعه جلوگیری کند. حتما بعد از نصب هر کیف پول، از Seed یا کلید خصوصی آن پشتیبان بگیرید تا در صورت وقوع یک اتفاق بتوانید آنرا در یک کیف پول دیگر بازیابی کنید.

اگر کیف پول‌تان به هر دلیل از روی موبایل یا کامپیوترتان پاک شود، هیچ راهی برای بازگرداندن موجودی آنها نیست، مگر اینکه از آنها پشتیبان تهیه کرده باشید.

این موضوع بسیار مهم است.

مشکل دیگر این است که بیت‌کوین، پدیده‌ای نسبتا جدید است و مردم به‌ راحتی پدیده‌های جدید را نمی‌پذیرند.

با این حال روزانه تعدادی از فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین پذیرنده بیت‌کوین می‌شوند و انتظار می‌رود این روند همچنان رشد کند.

سخن آخر

توانایی‌های بیت‌کوین نامحدود است. بیت‌کوین، نوعی ارز دیجیتال است که درسرتاسر دنیا در اینترنت پذیرفته شده و حتی گاهی از آن در مکان‌های فیزیکی هم استفاده می‌شود.

ارزش بیت‌کوین براساس تقاضا تغییر می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که در طول زمان وقتی عرضه محدود باشد (فقط 21 میلیون بیت‌کوین) و تقاضا رشد کند، قیمت به طور طبیعی بالا می‌رود.

بیتکوین به دولت و ایالت خاصی تعلق ندارد و مدل آن غیرمتمرکز است. با بررسی ویژگی‌های بیت‌کوین می‌توان به راحتی تشخیص داد که این نوع ارز دیجیتال، پتانسیل پذیرش گسترده در سطح جهان را دارد.

قسمت های

آموزش بیت کوین

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه کارکرد بیت‌کوین چگونه است؟»

  1. باسلام و درود
    همانطور که شنیدم کیف پول آنلاین تحت وب را ساختم آیا لازم هست که کیف پول موبایلی داشته باشم ..وچگونه ضریب امنیتی کیف را بالا ببرم …ممنون

    1. سلام وقت بخیر
      داشتن کیف پول موبایلی یا هر کیف پول دیگه ای به نیاز شما بستگی داره
      اگه نیاز دارید نصب کنید، اگر نه که چه دلیلی داره؟
      در مورد امنیت کیف پول، اولین کاری که میکند اینه که از کیف پول پشتیبان بگیرید
      یعنی کلید خصوصی یا Seed رو در جایی یادداشت کنید
      کلید خصوصی یا Seed در کیف پول های مختلف در منوهای متفاوتی ممکنه قابل مشاهده باشه ولی معمولا در منوی setting باید به دنبال گزینه های private keys یا mnemonic phrase یا recovery phrase بگردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.